Znajdujesz się tutaj: gimnazja-rekrutacja.pl > Szkoła > Dobra szkoła na śląsku

Oceny, jakie może zdobyć uczeń

Wielu z nas pamięta czasy gdy w dzienniczku uczniowskim widniały oceny tylko za zakresu od dwóch do pięciu. Czasy się zmieniły, zmieniły się także i oceny. Nowoczesność przyniosła ze sobą wiele rozmaitych udziwnień, jednak każde z nich ma jakieś znaczenie.

Uczniowie muszą być oceniani. Jest to bowiem informacja dla nauczyciela w jakim zakresie została opanowana wiedza przez daną uczennicę czy danego ucznia. Jednak z czasem psycholodzy dochodzili do wniosku, że liczba może być dla małego dziecka frustrująca.

Zastosowano więc obrazki. Zanim to jednak się stało, na świadectwach ze szkoły podstawowej zastosowano ocenę opisową. Zawierała ona najważniejsze informacje o uczniu i kładła nacisk na więcej szczegółów. Dając tym samym pełniejszy obraz ucznia, a nie tylko zawartości jego głowy.

Obrazki do użycia weszły niedługo potem. Słoneczko uśmiechnięte, albo takie z chmurką. Pytanie tylko czy to zdaje egzamin. Bo może się przecież zdarzyć uczeń który woli chmurki. Wtedy taka chmurka to dla niego wielka nagroda, choć w rzeczywistości jest stopniej najniższym

Normalne oceny możemy już spotkać od czwartej klasy do końca liceum. Skala od jednego do sześciu w pełni obrazuje to jakim jest uczeń. Szóstka powinna zostać rarytasem, a nadużywanie jedynek może osłabić ich znaczenie. Jednak przede wszystkim należy się kierować tym co uczeń umie. Warto też zastanowić się nad znaczeniem plusów i minusów. Niewątpliwie zachęcają cześć uczniów do pracy. Jednak znamy takie przypadki, że praca oceniona na plus dobry staje się przedmiotem negocjacji pomiędzy uczniem a nauczycielem. Bo minus piątka to niewiele więcej, a wygląda znacznie lepiej w dzienniku, a wygląd ma znaczenie przy ocenie końcowej.

Zostaw odpowiedź

Musisz być zalogowany żeby zostawić komentarz.